Autonomiczne samochody – porażka czy rewolucja?

W motoryzacji wszystko idzie do przodu, producenci samochodów obiecują że już niedługo będziemy poruszać się naszymi samochodami bez kierowania nimi. Schodząc na ziemię, na pewno to nie wydarzy się w przyszłym roku, ani za dwa. Ale za 10 lat, kto wie. Póki co jesteśmy na etapie testowania tej technologii na . Gdyż 60 państw na świecie podpisało regulację pozwalającą na testowanie samochodów autonomiczny na autostradach. Oczywiście nie będą totalnie bez nadzoru, będzie w nich siedziała osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo przeprowadzonych testów.

W samochodach przyszłości, musimy rozróżnić 6 poziomów samodzielności:

Poziom 0

Są to standardowe używane auta jakie znamy z podstawowym wyposażeniem (wspomaganie kierownicy, system awaryjnego hamowania ABS). W tych samochodach człowiek steruje samochodem, gdyż jest on w pełni manualny.

Poziom 1

Najniższy poziom w którym człowiek jest wspierany przez maszynę w prowadzeniu pojazdu. Pojazdy te są obecnie najpopularniejsze. Aby pojazd należał do poziomu pierwszego musi być wyposażony w asystenta pasa ruchu lub tempomat. I tu bez znaczenia że tempomat jest aktywny, w obu wersjach mamy do czynienia z samochodami poziomu 1.

Poziom 2

Drugi poziom wyznaczają dwa systemy: zaawansowany system wspomagania kierowcy lub ADAS. A co dokładnie oznaczają oba systemy? Pojazd wyposażony w nie, potrafi kontrolować swoją prędkość, oraz sterowanie kierunkiem jazdy. Kierowca jednak w każdej chwili może przejąć kontrolę, dlatego tutaj system nie jest w pełni automatyczny. Jednym z pionierów w tej kategorii jest Autopilot Tesli lub system Super Cruise Cadillaca.

Poziom 3

Test na drogach poziomu 3 rozpoczną się już z datą 1 stycznia 2022 roku, jak wspominaliśmy wcześniej po tej dacie rozpoczną się testy nowych samochodów na autostradach publicznych. Poziom 3 charakteryzuje się zdolnością obserwowania otoczenia, co oznacza że potrafią podejmować samodzielne decyzje. Kierowca takiego pojazdu, przy włączonym systemie musi zachować czujność i obserwować sytuacje na drodze. Ciekawostką może być informacja, że firma Audi jako pierwsza wprowadziła w seryjnym samochodzie poziom 3 – jest nim Audi A8.

Poziom 4

Omawiany poziom jest jedynie rozwinięciem poziomu 3, użytkownik w pierwszym kontakcie z autem może nie rozpoznać różnicy. A polega ona na tym, że samochód osobowy może samodzielnie interweniować w razie zagrożenia – czyli pojazd nie wymaga żadnej interakcji z człowiekiem w skomplikowanej sytuacji. W podobnej sytuacji auto na poziomie 3, poprosi o przejęcie kontroli nad jazdą. Jednak w poziomie 4 nie tylko auto jest potrzebne, ale również odpowiedna infrastruktura – dlatego na początku auta będą używane jedynie w warunkach miejski z maksymalną prędkością 30 km/h. Obecnie Volvo pracuje nad autonomiczną taksówką poziomu 4 na rynek Chiński.

Poziom 5

Maksymalny poziom wtajemniczenia, auto na poziomie 5 nie wymaga ludzkiej uwagi, mało tego. Człowiek nie ma możliwości nawet przejęcia kontroli, ze względu że samochód nie będzie wyposażony nawet w kierownicę. Pojazdy będą w pełni samodzielne i będą mogły korzystać ze wszystkich dostępnych dróg.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.