Opony całoroczne, czy są bezpieczne?
Świat nauki i rozwoju dąży w kierunku coraz bardziej zaawansowanej technologii. Mamy coraz bardziej rozwiniętą sztuczną inteligencję, którą wdrażamy w nasze życie codzienne. Na przykład w Chinach mamy już prezenterów telewizyjnych, którzy nie istnieją! W ten sposób podawane wiadomości mogą trwać bez przerwy przez 24h na dobę i nikt nie odczuwa zmęczenia. W świecie motoryzacji również wszystko idzie do przodu, mamy coraz oszczędniejsze silniki, samochody coraz bardziej autonomiczne oraz… opony całoroczne.
Jesienny okres to wśród pasjonatów motoryzacji temat do długiej dyskusji nad wyższością posiadania opon letnich oraz zimowych, czy zakup jednego kompletu całorocznego? Zwolenników jednych i drugich jest bardzo dużo, przede wszystkim odchodzi nam stanie w długich kolejkach przed zakładami wulkanizacji dwa razy w roku. Jednak doświadczenie nie raz uczyło nas, że półśrodki nie działają. Jak coś jest do wszystkiego, to do niczego. To jak to jest?
Dziennikarze motoryzacyjni oczywiście spróbowali odpowiedzieć na to pytanie, zaopatrzyli się w opony całoroczne różnych producentów i pojechali na tor samochodowy sprawdzić mity i dowiedzieć się co dokładnie jest prawdą. Wnioski z ich testów nie były niczym zaskakującym, raczej potwierdziły jak duża rozwaga jest potrzebna do wyboru opon.
Nie podlega wątpliwości że opony całoroczne, nie są w stanie dorównać parametrom opon sezonowych. Warto wspomnieć, że opona całoroczna to opona zimowa dostosowana do jazdy w lato – a nie odwrotnie. Opony całoroczne przeznaczone są do samochodów o przeciętnych osiągach, osoby posiadające mocne samochody powinny raczej zaopatrzyć się w renomowane opony sezonowe. Opony całoroczne średnio się nadają również do pokonywania długich dystansów ze względu na szybsze ścieranie od standardowej opony. Może się okazać, że w przypadku dłuższych dystansów, komplet opon będziemy musieli wymieniać co 2/3 lata.
Aby jazda na oponach wielosezonowych była bezpieczna oraz komfortowa, należy w umiarkowany sposób podchodzić do stylu jazdy, powinien być on delikatny oraz jednostajny. Gwałtowne hamowanie, ostre zakręty nie są żywiołem tych opon. Warto o tym pamiętać, zamawiając nowy komplet do naszego samochodu. Bezpieczeństwo przede wszystkim, a opona to jedyny element samochodu – który ma kontakt z asfaltem.
Jeżeli chodzi o producentów ogumienia, według testów na zamkniętym torze – najlepiej spisywała się opona marki Continental. Jednak w większości, opony charakteryzują się wysoką odpornością na aquaplaning wzdłużny lub poprzeczny, mocnym argumentem za również były wysokie parametry jazdy po śniegu. Niestety w testach głośności, opony całoroczne bywają dość głośne, gdyż potrafią generować wysokie opory toczenia. Co znacząco odbija się na naszej kieszeni podczas tankowania. Jednak w zdecydowanej większości opony charakteryzują się dobrymi właściwościami podczas hamowania na suchej nawierzchni.
Jakiejkolwiek decyzji byście nie podjęli, nie czekajcie z wymianą opon do opadów pierwszego śniegu. Opony wielosezonowe czy sezonowe zimowe, będą kilkukrotnie lepsze od opon letnich na śliskiej nawierzchni. Dbajcie o siebie i o bezpieczeństwo waszych bliskich.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.